Vittne

Oj vilken morgon. I morse klev vi upp och tog hundarna med oss upp till Norrbro. Där tog vi en promenad och jag lät Zelda springa i långselen. Hon tyckte det var hur roligt som helst att få springa lite mer "fritt". David gjorde världens vurpa rakt ner på marken som var rena isgatan. Jag tyckte det var ganska roligt, men han gjorde illa sig så jag vågade inte skratta så högt som jag egentligen ville.

Vi gick ner på stora gräsmattan på tomten och lekte lite med hundarna. Zelda sprang ner till ån och bet sönder isen, det tyckte hon var kul. Brutus stod som vanligt och skrek och gnällde på Zelda när hon var vid vattnet. Jag vet inte varför, men han kanske är orolig för henne och vill inte att hon ska ramla i?

När vi lekt färdigt tog vi bilen och åkte hemåt. När vi kom in i byn igen stod det en bil mitt i vägen, avstängd på Järbovägen("stora" vägen som går igenom hela byn). Vi åkte om bilen och såg att den var totalt krockad i fram, så vi parkerade bilen och började gå mot audin som stod mitt i vägen för att hjälpa honom och kolla att han var okej. När han såg att vi var på väg mot honom startade han bilen och drog i väg direkt. Vi gick tillbaka till bilen och funderade på vad han höll på med. Då förstod jag att han antagligen var alkoholpåverkad, så jag ringde till polisen. Det lät på dem som om de redan hade fått andra samtal om att han var ute och körde. Jag körde efter audin och han parkerade på ICA's parkering. Jag gick in på ICA och då såg jag att Ann-Christine(en ur personalen på ICA) stod och pratade med honom. Han hade tydligen massa skulder som han ej hade betalat där sedan tidigare. Hon bad mig också ringa polisen, men det hade jag ju redan gjort. När han hade handlat klart var han på väg ut till bilen för att åka iväg. Då gick David dit och bad honom om nyckeln. David frågade vad som hade hänt och han berättade att han hade kört in i en lyktstolpe på Yllefabriksvägen, och att han inte hade druckit alkohol idag, men igår hade han minsann gjort det.

Efter några minuter såg David att han fipplade med något i fickan. Det var en extranyckel och han försökte nu starta bilen och åka iväg. David brottades lite med honom, han ville inte ge ifrån sig nyckeln så han tog tag i Davids hand och kallade honom ungjävel. David slet nyckeln ur handen på honom och då suckade gubben och kollade med tom blick ut genom fönstret. Några minuter senare kom polisen och han fick blåsa. Han var alkoholpåverkad. Det roliga är att han inte har körkort över huvud taget. Det blev han av med för några år sedan när han blev dömd för vapensmuggling eller något liknande, då han var med i en av Sveriges största vapenligor. Nu på senare år har han blivit lite koko i huvudet så alla hästar finns inte i hagen hos honom inte. Så han är inte kapabel till att köra bil även om han ej hade varit påverkad.

David och jag fick lämna vittnesmål, och eftersom de inte tog honom NÄR han körde bilen så är vi alltså vittnen nu. Jag tror inte att det kommer bli någon rättegång mot honom nu, men man vet aldrig.

Folk stirrade ögonen ur sig när polisen kom. Det händer inte så mycket i Järbo och när polisen är här, då blir det intressant. Folk åkte i 20 km/h förbi ICA och alla kunder gick i krypfart från butiken till deras bilar. Det som var lite pinsamt var att alla folk kanske trodde att jag och David bara var två nyfikna idioter som stod 5 meter från gubben och poliserna.

Klockan tolv var vi hemma igen, ungefär den tiden vi brukar kliva ur sängen annars en vanlig helg. Detta var en rolig morgon. Synd att jag inte hade kameran med mig och dokumenterade det hela ;)

Klockan tre åkte vi ner till Janne och Ewa och fick lite mat i oss. Vi kom hem för ett tag sedan och nu sitter vi halvdöda i soffan, jag funderar om jag ska kika på en film. National Treasure kanske?

Kommentarer
Postat av: Anna johansson

att jag aldrig kan sluta skratta åt allt du skriver haha.

"Det som var lite pinsamt var att alla folk kanske trodde att jag och David bara var två nyfikna idioter som stod 5 meter från gubben och poliserna."

hahaha :D

2008-01-20 @ 17:18:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0